úterý 25. června 2013

Recenze: Skillet - Rise

Moderní americký rádiový rock na nás každoročně plive desítky kapel, z nichž jenom některé stojí za opravdovou pozornost a opakovaný poslech. Ještě pár let zpátky (období desky "Comatose") do této party bezesporu patřili také Skillet, kteří na kontrastech mohutně burácejících kytar s jemným smyčcovým aranžmá postavili vcelku příjemně poslouchatelný a neurážející rock. O to bolestivější je poslech jejich studiové novinky "Rise", jež demonstruje ukázkovou kapelní prefabrikaci sebe samé.

Jestli mám s hudbou Skillet dlouhodobě nějaký problém, jsou to jejich pomalejší skladby, které tvoří vždy minimálně polovinu každé nahrávky. Na tom by samo o sobě asi nebylo nic špatného, balady Skillet, to je ale jedna velká hromada na sebe se nabalujících hudebních klišé, z nichž se vám po poslechu páté podobně orientované písně začne dělat tuze nedobře. Tato nelibá vlastnost muziky Skillet bohužel na novince "Rise" dosahuje svého klimaxu - to vše podpořeno velenablblými texty (80x opakované "You are my religion - my religion is you") a místy až nepříjemně dětským hláskem bubenice Jen Ledger, které asi nějaký kujón řekl, aby - v rámci větší popovosti - svůj už tak vysoký hlas záměrně přepínala do absurdního vyznění (to vše za podpory auto-tune).

Album tak od naprostého zatracení zachraňují pouze tvrdší skladby, jež sice jedou podle mnohokrát slyšeného mustru (začněme smyčci, nabalme kytary, vystřídejme hlasy vokalistů, konec), ale na první signální útočí vcelku spolehlivě. Příkladem budiž pilotní singlovka "Sick Of It", s níž například nemám naprosto žádný problém a jako trhač letargického oparu nad deskou operuje vcelku bez problémů. Krom zmíněného singlu pak na podobném principu fungují i skladby "Circus for a Psycho", "Freak Show" a "Rise" - vydat Skillet celou podobně orientovanou desku, dalo by se "Rise" považovat za vcelku obstojný počin, jenže...

... jenže Skillet místo toho předložili defilé vyčpělého rádiového rocku, kde to, co v minulosti fungovalo, už funguje podstatně méně a to, co nefungovalo nikdy, bolí ještě mnohonásobně víc. Střední proud si možná na kvantu patetických balad zgustne, pokud ale hledáte moderní rock, který neurazí, můžete směle pokračovat o dům dál. Tohle se totiž vážně nepovedlo.

P.S.: Pokud mělo album fungovat na koncepční bázi, jde o jeden z nejslabších pokusů o příběhovou provázanost vůbec.

P.P.S.: Pokud jste doteď Skillet nemohli vystát, z konečného verdiktu si bod odečtěte.. nebo radši dva.

4/10