a

pátek 12. července 2013

Téma: 5 důvodů, proč propadnout kouzlu Ghost


Ghost vystřelili k rockovému Olympu jako kometa, která potřebovala k tomu, aby si podmanila statisíce poblázněných přisluhovačů, pouhých pár let a dva studiové počiny. Zavírat před těmito Švédy oči by byl zkrátka hřích, a tak si společně pojďme přiblížit 5 základních důvodů, proč jsou Ghost tak nestoudně dokonalým hudebním zjevením.

Opojná live show


Ghost jsou kapelou, která ve svém projevu sází na velkou dávku teatrálnosti, a tak ani pódiová prezentace nemůže být ochuzena o spoustu koncertních propriet, bez níž by jejich záhrobní guláš nešmakoval tak, jak se na někoho, kdo má ve svém čele mrtvého papeže, sluší a patří. Vždy nonšalantní a zvláštně zvráceným způsobem groteskní Papa Emeritus si davy přihlížejících dokáže přivlastnit jediným letmým pokynutím ruky. Tak silně jeho perzóna rezonuje v porovnání s vždy bezchybně mechanickým a metodicky přesně se chovajícím zbytkem kolektivu, který zůstává jednoduše nepojmenován, a stává se tak instrumentem svého pekelného velitele. Hail Satan!


Kdo to vůbec je?


Budete se asi divit, ale doteď vlastně nevíme. Ghost jsou důkazem toho, že i v době, kdy nás informační technologie naprosto válcují, Instagram je nové náboženství a selfie tyčky si s sebou někteří tahají i na hajzlík, lze zůstat s trochou snahy naprosto anonymní. Ano, dnes už sice víme, že Papa Ameritus je na 99 % švédský muzikant Tobias Forge (ex-Repugnant), ale i jeho identita, jakožto nejvíce profláknutého člena kapely, byla prozrazena až po několika letech fungování Ghost. Zbytek vojáků zůstává striktně nepojmenován. Nemáme fotky, nemáme videa, nemáme data. Právě anonymita a nemožnost se uchopit čehokoliv hmatatelného, jsou jedním z hlavních důvodů, proč působí Ghost natolik mysteriózně.


Hlavně se nebrat vážně


Ghost fungují svým osobitým způsobem v roli jakési antiteze mnoha kapel, které zdánlivě operují na podobně okultním prostoru a zabývají se tematikou Boha, Antikrista a jejich vlivu na pozemskou realitu. Zatímco ostatní se ale utápějí ve vlastních pokusech o přehnaně vážnou interpretaci něčeho, co běžně uvažující člověk za vážné obvykle nepovažuje, Ghost si dobře uvědomují, že k celé látce lze přistoupit i z naprosto opačné stránky a snaží se ji, víc než cokoliv jiného, spíš karikovat. Pokud jste viděli například film Ples upírů Romana Polanskiho, máte asi představu o tom, že komediální i hororová rovina vedle sebe mohou bez problémů koexistovat, aniž by stagnovaly do pozice rádoby vtipné parodie. Z tohoto bodu už není daleko k pochopení hudební filozofie Ghost.


Music first


Bylo by bláhové domnívat se, že Ghost jsou hudebně prázdnou nádobou, která spoléhá na pozlátko ve formě satanistické image a opojné live show. Samotná hudba je totiž těmto dvěma složkám minimálně rovnocenným partnerem. Silný klávesový podklad, chytlavé riffy a hlas, jenž přemlouvá k neřestem – to vše zaobaleno do úžasné sedmdesátkové patiny, která se dovolává například metalových Mercyful Fate, ale i naprosto nemetalové ABBY. Může něco tak svébytně zpátečnického v dnešní době fungovat? Může.. a sakra dobře! Jako když se plavíte po rozbouřeném ledovém moři a občas vám svitne kousek naděje. Jako když nad mrazem těsně před smrtí zvítězí poslední pocity osvobozujícího tepla. Tak nějak by měla působit například skladba “Secular Haze”:


Zvrácenost povolena!


Poslední bod je spíš doplňkový a slouží jako názorná demonstrace toho, jak moc (ne)vážně se švédský spolek maskovaných výtečníků bere. Následující plejádu hraček si můžete pořídit společně s jednou z deluxe verzí druhého alba “Infestissumam”. A malá poznámka závěrem – na dolování bordelu z uší ani zprůchodnění ucpaného odtoku tyto předměty fakt neužije. To vše za úžasných 200 dolarů! Ehm, no, jaksi, snad příště…


středa 10. července 2013

Hudba: Šokující! Ne všechny zesilovače během koncertů opravdu zesilují!

Aneb Amerika nám začíná objevovat Ameriku. A nebyla by to Amerika, kdyby kolem toho netekly litry patosu a předstíraného překvapení. Ano, pokud na pódiu vidíte víc jak tři zesilovací bedny, velmi pravděpodobně jde o duté napodobeniny, které jsou na pódiu čistě pro okrasu a mají posilovat vizuální vjem z celé show. Nic nového, řeknete si. Za oceánem na to ale začínají přicházet teprve nyní.

Jak jinak pochopit fakt, že v posledních dnech vznikly desítky článků o následujících dvou fotkách?

stage Black Veil Brides
stage Machine Head

Situace nakonec došla tak daleko, že na bombastické články o tom, jak některé zesilovače vlastně nezesilují, reagovali samotní Machine Head ve svém oficiálním prohlášení. Zde je jeho letmý výtah:

"Machine Head stojí za každým, kdo používá duté zesilovací skříňky za účelem toho, aby divákovi poskytl intenzivnější zážitek ze show. To platí i pro Black Veil Brides a další mladé muzikanty (i Machine Head). Black Veil Brides aspoň hrají na své nástroje a nemávají rukama vedle zk*urveného laptopu."

Pro některé americké žurnalisty asi velmi nepříjemné procitnutí. Doteď si totiž mysleli, že Marshall hradba během koncertů Slayer je součástí super-sofistikované hudební produkce kapely a na pódiu je skutečně kvůli práci se zvukem...


úterý 9. července 2013

Hudba: Další superkapela na světě! Jmenuje se Temple of the Black Moon

Etymologie slova "superkapela" bohužel nemá nic společného s tím, že by každé hudební těleso nesoucí tento cejch mělo být automaticky něčím speciální. Občas se slavným muzikantům zadaří (Them Crooked Vultures), jindy vede spojení velkých eg k neodvratitelnému zániku (Velvet Revolver). Nyní se nám začíná formovat jeden velmi zajímavý superband na poli metalovém, konkrétně jde o projekt Temple of the Black Moon, který tvoří následující parta slavných muzikantů:

Dani Filth (zpěv; CRADLE OF FILTH), Rob Caggiano (kytara; VOLBEAT, ANTHRAX), King ov Hell (baskytara; OV HELL, GOD SEED, GORGOROTH), John Tempesta (bicí; WHITE ZOMBIE) a Arve „Ice Dale“ Isdal (kytara; ENSLAVED)


Na papíře to vypadá vcelku slušně, co říkáte? Pokud se zadaří, debutová fošna Temple of the Black Moon  dorazí ještě letos! Hlavně Cradle of Filth, kteří potřebují přestávku - a s ní i hledání umělecké inspirace - jako sůl, tento vedlejšák Daniho Filtha určitě ocení. Každé dva roky novou desku fakt nevyžadujeme.

První ukázka nové muziky Temple of the Black Moon zní vcelku slibně. Na extatické výstřiky do textilu to sice není, potenciál má ale jejich hudba určitě. Streamujte zde:

neděle 7. července 2013

Hudba: Issues - další "bieber metalová" kapela na obzoru

Ano, rozhodl jsem se veřejně poukázat na zcela novou metalovou odnož, která by v budoucnu mohla fungovat pod názvem "bieber metal". Výsledné heslo na Wikipedii by pak vypadalo zhruba takto:

"Styl svým kytarovým naturelem a tvrďáckými slokami připomínající metal, v refrénech však koketující spíš s odkazem kanadského teplometa Justina Biebera."

Minule jsem zde podobným způsobem hřímal nad neskutečnou příšerností Abandon All Ships, dnes do klubu bieber metalistů vítám také kapelu Issues, která sice nedosahuje odpadního projevu Abandon All Ships, vlivy Justina jsou však i u nich jasně patrné a nepřeslechnutelné. Má to swag, všichni jsou hrozně hipster, místy se to snaží tvářit tvrdě, ale ve chvíli, kdy zpěvák přeladí na melodickou tóninu, jde veškerá snaha o toleranci a střízlivý pohled na věc absolutně do hajzlu.


Jelikož mám občas investigativní choutky (zdravím redakci TV Hovna), rozhodl jsem se provést menší rešerši na téma provázanosti tvorby Issues a Justina Biebera. Výsledky byly pozoruhodné (levý klik pro zvětšení):

TOP3 písně Justina Biebera na Last.fm
TOP3 písně Issues na Last.fm

A najednou to do sebe začíná všechno zapadat. Případ vyřešen!

čtvrtek 4. července 2013

Hudba: Dobré a špatné video týdne - Ghost vs. Megadeth

Ač se nám tu začínají mírně opakovat nadpisy, nejde o záměr a žádný seriál, který by se měl jakkoliv periodicky opakovat, tedy nečekejte. Jedním z hlavních pravidel tohoto blogu je totiž to, že žádná pravidla nejsou. A tak nemůžou být ani žádné pokusy o pravidelné rubriky. To jen tak na okraj...

Ghost jsou jednou z nejrychleji stoupajících hvězd současné metalové (či rockové, chcete-li) scény a jejich novinka "Infestissumam" patří na vrchol pidedestalu letošních albových počinů. Papa Emeritus a company si v případě nového klipu k songu "Monstrance Clock" vystačili s prostým záznamem živáku, čemuž se nelze až tak divit - jejich live prezentace je vizuálně opojná až až, a tak nebylo potřeba cokoliv vymýšlet (palec nahoru):



V případě Megadeth je to už o něco horší. Novinka "Super Collider" není ani zdaleka hodna svého maximalistického názvu a všeobecně schytává hodně vlažné reakce. Těch asi neubude ani po zveřejnění klipu k stejnojmenné skladbě, jež pojednává o dvou nablblých studentech a jejich zrzavém despotickém fotrovi. Nebo tak nějak. Provedení slušné, námět a hudební podklad prachbídné (palec do záchodu):

pondělí 1. července 2013

Hudba: Dobrý a špatný obal týdne - Satyricon vs. Avenged Sevenfold

Nejsem žádný obalový fetišista, netrávím hodiny v diskuzních fórech plky o tom, jestli mohlo mít pozadí obalu tyrkysovou místo bledě modré barvy, a rozhodně nemám výrazné umělecké vlohy. Dobrý obal od toho špatného ale rozeznám. Snad...

Například Satyricon svou eponymní novinku, která vychází začátkem září, opatřili následujícím monolitickým výjevem (palec nahoru):


V opozici stojí obálka nových Avenged Sevenfold, která vypadá jako rádoby evil malůvka trochu pokročilejšího studenta v hodině výtvarné výchovy (palec dolů):


Na album "Hail to the King", jež vyjde 27. srpna, se ale těším stejně.

Pro představu přikládám i výsledek několikaminutové práce jednoho z fanoušků, který obal prohnal rychloúpravou ve Photoshopu. Výsledek dle mého znatelně působivější:


Pro ještě bližší představu přikládám i svůj pokus o znázornění obálky nových A7X:



A která obálka nové desky Avenged Sevenfold se líbí nejvíce vám? Dejte vědět v diskuzi!

Hudba: Max Cavalera brzy přivede na pódium i svou babičku

Max Cavalera sice vypadá jako zálesák a jeho chrup připomíná hodně rozverné noty na buben, hudebně mu to ale pořád šlape náramně, a tak tomu starému pardálovi odpustíte snad i fakt, že svou kapelu pomalu transformuje do podoby jakéhosi rodinného boybandu, kde prim začíná hrát početný zástup jeho synátorů (nebo kdo to je). Co na tom, že má jeho syn Zyon Cavalera za bicí soupravou občas těžkosti a obzvlášť party vynikajícího ex-bubeníka Davida Kinkadeho mu dělají seriózní problémy?

Kapela aspoň zůstane v rodině, což je na druhou stranu tak trochu kontraproduktivní, protože všech 384 tisíc členů, které Soulfly zatím protočili, vykazovalo bohužel větší talent než jakýkoliv z Maxových potomků.

Jinak byla ale show Soulfly na festivalu Graspop dost v pohodě:


Teď už jenom otázka - kdy mezi rodinný klan dorazí i Maxova babička? Na pódiu by se pak mohly dít prapodivné věci...